woensdag 20 maart 2013

Europa per DAF

 


                         





De Pinkrally 2013 en Zomer editie van de Carbagerun 2013 met een DAF 66.

Samen met twee vrienden (Winston (ook lid DCN) en Marcel (voormalig eigenaar Daf MB200)) ga ik in Mei de Pinkrally rijden. Dit is een 4-daagse rally van Breda naar Warschau Polen. Deze rally bestaat uit 25 auto´s en is georganiseerd door een groep vrienden uit Breda. De deelnemende auto´s mogen maximaal 500 euro kosten. Er worden ons bijzondere locaties, fraaie routes, uitdagende opdrachten, enthousiaste deelnemers, competitie, gezelligheid, keiharde feesten en bier beloofd.  Genoeg redenen om ons in te schrijven vond ik.

Maar eigenlijk zien we de Pinkrally als een repetitie voor de bekende Carbagerun 2013 zomereditie. Dit is een vergelijkbare rally maar dan met 500 auto´s. Deze Carbagerun gaat dit jaar van Hardenberg naar Barcelona. Winston en Marcel hebben de Carbagerun al twee keer gereden (en gefinished). Één keer in 2011 met een Peugeot J7 en één keer in 2012 met een Mazda 121. Voor mij is dit dus de eerste keer, maar dan wil ik het gelijk goed doen, met een DAF dus.
Op zoek naar goedkope DAF dus, via marktplaats vonden we in Zoeterwoude een groene DAF 66 uit 1974. De DAF had maanden stil gestaan onder de bomen met een geplofte koppakking maar was dan ook erg goedkoop. De carrosserie was wel  weer erg hard en kan nog goed mee, dit zou dus de DAF gaan worden die duizenden kilometers avontuur met ons mee gaat maken. Nog meer dan bij de voorgaande edities zou dit een uitdaging gaan worden om de auto voor te bereiden op de lange tocht.



De week erna zijn we met een gehuurde aanhanger terug gegaan om de DAF op te halen. Na het hoognodige schoonmaken was het tijd om de DAF voor te bereiden op de volgende stap. Het plaatsen van een nieuwe koppakking om het motortje weer aan de gang te krijgen, Winston plaatste een nieuwe pakking met een gevlakte kop en maakte de DAF gereed om weer tot leven gewekt te worden. En warempel, de motor sloeg tijdens de eerste startpoging weer aan. Helaas bleek de motor toch een rare ratel te bevatten en schakelde de variomatic niet op.
 


Tijd om de hulp in te roepen van DAF Garage Clement in Gastel om deze problemen te verhelpen. Dit betekende wel een ritje van 2 uur volgas binnendoor rijden met een DAF die motorisch het beste als nogal dubieus genoemd kan worden. De DAF had er gelukkig zin in, want Gastel werd zonder problemen gehaald, dat voorspelt goeds voor de rally’s.
De motor in de DAF bleek helaas te ver heen om te behouden en met het gebruikelijke enthousiasme zijn we in de gelegenheid gesteld om samen met de Clements de DAF te voorzien van een 1400 motor uit een Volvo 340 en om de variomatic weer aan de praat te krijgen.

De werkzaamheden zijn nu in volle gang en de DAF zal binnenkort voorzien zijn van zijn nieuwe krachtbron ongetwijfeld bij een rit te bewonderen zijn.
Naast de enorme lol, gekheid en gezelligheid die we gaan beleven, willen we ons ook serieus gaan inzetten voor een goed doel. Omdat de groene DAF als bijnaam “plons” heeft (van Plons de kikker), hebben we gekozen voor Stichting Opkikker. Stichting Opkikker verzorgt Opkikkerdagen voor gezinnen met een langdurig ziek kind, zodat na veel vervelende dagen de leuke dagen toch net iets langer duren. We gaan pluche kikkers verkopen tijdens deze rally’s en de opbrengst gaat volledig naar de stichting.

Steun ons en help ons zoveel mogelijk geld op te halen voor deze geweldige stichting!

Richard

 

1 opmerking:

  1. Bij het zoeken naar oplossingen voor het plaatsen van een B14.4E motot in mijn Volvo 66 ben ik op deze site gestoten.
    Wie kan mij tips geven? Speciaal over hoe het met de koppeling zit. De 1400 motor heeft een dikkere koppelings-as en ten opzichte van de 66 een ander spiebaan .
    Graag ontvang ik verdere informatie.
    Gerr

    BeantwoordenVerwijderen