De Pinkrally 2013 en Zomer editie van de Carbagerun 2013 met een DAF 66.
Samen met twee vrienden (Winston (ook lid DCN) en Marcel (voormalig eigenaar Daf MB200)) ga ik in Mei de Pinkrally rijden. Dit is een 4-daagse rally van Breda naar Warschau Polen. Deze rally bestaat uit 25 auto´s en is georganiseerd door een groep vrienden uit Breda. De deelnemende auto´s mogen maximaal 500 euro kosten. Er worden ons bijzondere locaties, fraaie routes, uitdagende opdrachten, enthousiaste deelnemers, competitie, gezelligheid, keiharde feesten en bier beloofd. Genoeg redenen om ons in te schrijven vond ik.
Maar eigenlijk zien we de Pinkrally als een repetitie voor
de bekende Carbagerun 2013 zomereditie. Dit is een vergelijkbare rally maar dan
met 500 auto´s. Deze Carbagerun gaat dit jaar van Hardenberg naar Barcelona.
Winston en Marcel hebben de Carbagerun al twee keer gereden (en gefinished).
Één keer in 2011 met een Peugeot J7 en één keer in 2012 met een Mazda 121. Voor
mij is dit dus de eerste keer, maar dan wil ik het gelijk goed doen, met een
DAF dus.
Op zoek naar goedkope DAF dus, via marktplaats vonden we in
Zoeterwoude een groene DAF 66 uit 1974. De DAF had maanden stil gestaan onder
de bomen met een geplofte koppakking maar was dan ook erg goedkoop. De
carrosserie was wel weer erg hard en kan
nog goed mee, dit zou dus de DAF gaan worden die duizenden kilometers avontuur
met ons mee gaat maken. Nog meer dan bij de voorgaande edities zou dit een
uitdaging gaan worden om de auto voor te bereiden op de lange tocht. De week erna zijn we met een gehuurde aanhanger terug gegaan om de DAF op te halen. Na het hoognodige schoonmaken was het tijd om de DAF voor te bereiden op de volgende stap. Het plaatsen van een nieuwe koppakking om het motortje weer aan de gang te krijgen, Winston plaatste een nieuwe pakking met een gevlakte kop en maakte de DAF gereed om weer tot leven gewekt te worden. En warempel, de motor sloeg tijdens de eerste startpoging weer aan. Helaas bleek de motor toch een rare ratel te bevatten en schakelde de variomatic niet op.
Tijd om de hulp in te roepen van DAF Garage Clement in
Gastel om deze problemen te verhelpen. Dit betekende wel een ritje van 2 uur
volgas binnendoor rijden met een DAF die motorisch het beste als nogal dubieus
genoemd kan worden. De DAF had er gelukkig zin in, want Gastel werd zonder
problemen gehaald, dat voorspelt goeds voor de rally’s.
De motor in de DAF bleek helaas te ver heen om te behouden
en met het gebruikelijke enthousiasme zijn we in de gelegenheid gesteld om
samen met de Clements de DAF te voorzien van een 1400 motor uit een Volvo 340
en om de variomatic weer aan de praat te krijgen.
De werkzaamheden zijn nu in volle gang en de DAF zal binnenkort
voorzien zijn van zijn nieuwe krachtbron ongetwijfeld bij een rit te bewonderen
zijn.
Naast de enorme lol, gekheid en gezelligheid die we gaan
beleven, willen we ons ook serieus gaan inzetten voor een goed doel. Omdat de
groene DAF als bijnaam “plons” heeft (van Plons de kikker), hebben we gekozen
voor Stichting Opkikker. Stichting Opkikker verzorgt Opkikkerdagen voor
gezinnen met een langdurig ziek kind, zodat na veel vervelende dagen de leuke
dagen toch net iets langer duren. We gaan pluche kikkers verkopen tijdens deze rally’s
en de opbrengst gaat volledig naar de stichting.
Bij het zoeken naar oplossingen voor het plaatsen van een B14.4E motot in mijn Volvo 66 ben ik op deze site gestoten.
BeantwoordenVerwijderenWie kan mij tips geven? Speciaal over hoe het met de koppeling zit. De 1400 motor heeft een dikkere koppelings-as en ten opzichte van de 66 een ander spiebaan .
Graag ontvang ik verdere informatie.
Gerr